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게임정보/PC게임 공략

LCS 수입과 방송 수입에 대해 알아보자. 해외선수들의 수입?

출처: http://www.goldper10.com/article/300.html

요즘 한국 선수들 수입 문제로 말이 많은데 레딧에 LCS 수입과 방송 수입에 관련 글이 있어서 퍼왔습니다.

글이 꾀 긴데, 한줄로 요약하자면 "북미가 돈 더 잘번다" 입니다.
아래 글은 팀 상품(Merchandise) 판매금과 스폰서 금액이 제외된 라이엇 월급+방송 수입에 관련된 글 입니다.


참고로 페이커 선수 게임을 도방하던 사람은 시청자가 1만명~2만명,
메라 선수 게임 도방하던 사람은 시청자가 3천명정도 됐었습니다.
지금은 둘 다 사라진거 같구요


LCS 월급 구조


많은 사람들이 알듯이 라이엇은 각 팀에게 월급과 팀 운용 자금을 지원해줍니다. 아래에는 LCS 2014 공식 규정 2조 2항의 내용입니다.

2.2 선수 지원금
모든 팀은 각 팀원들에게 최소 임금을 지불해야 함 (선수 한명당 1,250 만원을 2014년 스플릿마다(총 2,500만원) 지원금을 줘야 함). 스플릿 도중에 팀원이 변경될 경우, 남은 경기 수를 계산해서 먼저 있던 선수와 새로 들어온 선수에게 돌아갈 지원금을 계산함. 이 규정은 팀원이 받을 수 있는 지원금/월급을 제한하는 것이 아님.

겉 보기에는 꾀 괜찮은 내용 같습니다. 3개월동안 일하고 1,250만원을 받는거니깐요. 스플릿에 28경기가 있다고 계산하면, 한 경기당 45만원을 받는 겁니다. 불행히도 LCS 선수들은 선생님들과 같은 문제가 있죠. 그들의 직업은 1년 내내 있는 것이 아니며 라이엇으로부터 월급을 받지 못하는 기간이 몇개월 있습니다. 그래서 공식 경기가 없을 때 선수들은 방송으로 생계를 대신하죠. 또한 선수들의 월급은 보장된 것이 아닙니다. 만약 선수가 방출이 된다면, 새로 들어오는 선수와 지원금을 남은 경기수에 따라 나눠 받아야 합니다. (예를 들자면 Lustboy와 Gleeb는 각각 14경기씩 선수 생활을 했기 때문에 각각 625만원씩 써머 스플릿 지원금을 나눠 받았습니다). 이건 현재 규정에서 가장 큰 문제점이며 앞으로 LoL이 더욱 더 성장하면서 바뀌게 될 것 같습니다. 보장된 계약서들은 스포츠가 진화하면서 자연스럽게 밟는 단계니깐요. 또한 알아야 하시는건 여기서 말한 내용은 최소 임금이비다. 우리는 Scarra의 연봉이 선수 생활 당시 5,000만원이였 다는 것을 Dignitas 구단주와의 인터뷰를 통해 알고 있고 이것은 최저 임금의 2배에 해당하는 금액입니다. 더 좋은 팀에 속한 팀원, 중요하거나 더 실력있는 선수들은 연봉이 더 높을 것으로 예상됩니다.

팀/팀원들은 또한 상금을 통해 추가적인 수입이 Playoff에서 생기죠.
1등: 5,000만원 (선수당 1,000 만원)
2등: 2,500 만원 (선수당 500 만원)
3등: 1,500 만원 (선수당 300 만원)
4등: 1,000 만원 (선수당 200만원)

선수들이 실재로 분배받는 상금 액수는 위의 금액과 다를겁니다. 이동 비용, 생활비 등등 상금 분배에 있어 고려해야 할께 많으니깐요. 하지만, 쉽게 이해할 수 있게 우리는 선수들의 최저 임금의 20%~80%를 Playoff에서 상위 4팀에 들어가면 받을 수 있다고 가정할 겁니다. 물론 팀들에게는 국제 대회 상금, 롤드컵 상금등이 있지만 이러한 상금들은 최상위 팀들만 가능합니다.

위의 최저 임금을 시간당 임금으로 계산하면 어떻게 되는지 살펴 보도록 하겠습니다. LCS 월금은 공식 게임 하나당 45만원이며 1주일에 2경기를 합니다. 즉, 1주일에 90만원을 받는거죠. 우리가 선수들이 하루 12시간을 스크림, 솔랭, 리플레이를 통한 학습시간 등등을 1주일에 4일정도 한다고 가정합시다. (1주일의 2일은 LCS 8시간동안 참여, 그리고 1일 휴일로 가정해서 4일로 계산합니다). 이렇게 계산하면 1주일에 64시간 일한 것이 됩니다. 계산해보면 시간당 14,000원을 받는거죠. 이렇게 계산해 보면 LCS의 최서 임금이 “괜찮지만 좋은건 아냐” 라는 카테고리에 해당하게 됩니다. Scarra 선수정도 버는 선수라면 시간당 28,000원을 받죠. 물론 이 시간은 공식 경기가 없는 공백기간을 고려한 것이 아니며 이 또한 무시할 수 없죠. 대부분의 LCS 팀은 11월 초에 다시 일하러 돌아갑니다. 이건 시즌이 시작하는 날로부터 대략 2달 전이죠. 그 누구도 라이엇이나 팀에게 선수들에게 너무 대우를 안좋게 한다고 할 수 없습니다. 선수들이 하고 싶어서 선택한 길이고 제대로된 교육도 받을 수 없는 직업을 선택했으니깐요. 위의 내용을 봤을 때 임금은 꾀 괜찮아 보입니다. 또한 위의 내용이 알려주는 것은 선수들이 미래를 위해 자유 시간동안 방송으로 돈을 축척해 놔야 한다는 것입니다. 그리고 명심해야 하는 것은 위의 금액은 스폰서 금액을 제외한 금액입니다.

그냥 재미로 다른 주요 스포츠 선수 연봉과 비교해 보겠습니다. MLB 선수는 최서 연봉이 5억 혹은 한 게임당 300만원입니다. NBA 신인은 연봉이 5억 700만원, 혹은 게임당 600만원을 받습니다. MLS 연봉은 3,500만원 이며 LCS 선수들이 미국 프로 축구 선수들과 비슷한 급이죠. 다른 스포츠와 마찬가지로 e-스포츠도 시즌이 없는 기간에 돈을 못 받습니다. 물론 몇몇 팀은 연봉을 시즌으로 받지 않고 1년동안 여러번 나눠 받는 옵션을 택하기도 합니다.



개인 방송

개인 방송은 LoL 유저들이 돈 벌 수 있는 가장 기본적인 방법입니다. 어떤 사람들은 충분히 방송으로 돈을 벌 수 있기 때문에 프로 선수를 하려고 하지 않죠. 방송을 전문적으로 하는 사람들은 개인 스케줄을 짜서 일(방송)을 하고 싶을 때에만 할 수 있죠. 방송으로 돈을 버는 방법에는 4가지 방법이 있습니다. 광고 수익, 기부, 구독자와 스폰서 입니다.



광고 수익

트위치는 시청자 1,000명이 광고를 볼 때마다 3,500원을 줍니다. (아주부는 선수들이 아주부 플랫폼에서 방송하게 만들기 위해 조금 더 줄 수 있음). 이것이 무엇을 의미할까요? 방송을 볼 때 Ad Block(광고 차단 에드온)을 키고 방송을 보는 사람들은 시청자에 포함이 안되는 겁니다. 광고를 보지 않았으니깐요. 예를 들어 봅시다. 유명 방송인 Oddone은 방송 할때마다 2만명의 시청자가 몰립니다. Oddone이 하루에 8시간 방송한다고 가정했을때, 그는 시간당 7만원, 1주일에 280만원을 벌게 되며 1년에는 1억 456만원을 벌게 됩니다. 대부분의 방송인이 시간당 광고를 2~3번 트는 것을 고려했을 때, 유명 방송인의 수익이 어머어마 하다는 것을 쉽게 알 수 있습니다. 하지만 Ad Block을 잊으시면 안되는데, Ad Block을 사용하는 사람들은 북미 인터넷 인구중 27%정도 됩니다. 이 숫자가 맞다는 가정하에 다시 계산해보면 실제 시청자는 14,600명이 되고 시간당 51,100원을 벌고 1주일에는 204만원, 1년에는 1억 628만원을 벌게 되는 겁니다.

위의 내용은 최상의 시나리오로 가정했을 때 입니다. 트위치 사용자의 연령대는 AD Block을 더 많이 사용합니다. 트위치의 설문조사에서는 AD Block 사용자가 90%까지 나왔지만 대부분의 방송인들은 50%정도라고 말합니다. 이를 토대로 다시 한번 계산해보면 Oddone은 1주일에 140만원, 1년에는 7,280만원을 벌게 됩니다. 그리고 TSM에 소속되어 있는 사람들은 시청자 1,000명당 받는 금액이 3,500원보다 많을겁니다.



구독자/기부/스폰서

구독과 기부는 방송인들에게 돈을 줄 수 있는 가장 쉬운 방법입니다. 구독을 하게 되면 매달 5,000원을 트위치에게 주고 트위치는 50%를 방송인에게 줍니다. 시청자가 많은 Oddone과 Nightblue는 수천명의 구독자를 보유하고 있고 이것은 수입에 크게 기여합니다. 어떤 방송인이 2,000명의 구독자가 있다고 계산할 때 (구독자 한명당 매월 2,500원) 한달에 500만원의 수입이 생깁니다. 당연히 기부는 전액이 다 방송인에게 가기 때문에 방송인들에게 돈을 주는데 더 좋은 방법이죠. 인기 있는 방송인들이 기부 받는 것은 어렵지 않게 볼 수 있습니다. 일부 방송인들은 기부 받는 것을 부끄럽게 생각하며 구독해 달라고 하고, 성금 이벤트를 하고 성금으로 100억이 모인적도 있습니다. 스폰서 금액은 다른 수입과 달리 알아내기가 힘듭니다. 계약 내용들이 대부분 비공개 되어 있기 때문이죠. 방송인들은 방송 화면에 광고를 띄우고 돈을 받고 이 또한 수입에 추가됩니다.

구독자들의 혜택중 하나가 광고가 안뜨게 하는 것인데요, 이러한 사람들은 광고 시청자에서 제외됩니다. 하지만 방송인들에게는 구독자에게서 받는 돈이 광고 수입보다 더 좋죠. 한 사람이 광고를 1,000번 봐야지만 한달에 구독으로 받는 돈과 비슷하니깐요.


아무나 다 할 수 있는 것은 아니다

우리가 만약 시청자의 10%가 구독을 한다고 가정하면, 우리는 방송인이 몇명의 시청자가 있어야 방송을 직업으로 할 수 있는지 알아낼 수 있습니다. 방송인이 5,000명의 시청자가 있다고 가정할 때 광고로 한달에 받는 비용은 280만원정도 입니다. 500명이 구독한다고 하면 125만원이 추가되서 한달 수입이 395만원이 되죠. 여러분은 이게 적다고 생각할 수 있습니다. 만약 방송인이 시간당 광고를 2번씩 틀면 이 금액은 2배가 되서 한달 수입이 800만원 혹은 연봉 8,220만원이 됩니다. 우리는 평균 시청자 5000명이 되면 안정적인 수입이 생긴다는 것을 알 수 있습니다.
시청자가 3,000명이라고 가정하면 1년 수입이 5,268만원이 됩니다. 방송을 통해 생계를 유지해 나갈정도로 벌기 위해서는 1,500명~2,000명의 시청자가 필요하며 이정도면 2,600만원~3,500만원정도를 1년에 벌 수 있습니다. 이것보다 시청자가 적으면 방송을 직업으로 할 수는 없어도 그냥 집에서 사는 정도는 벌 수 있습니다. 개인 방송자들은 방송을 할 집이 있어야 하지만 선수들은 팀에서 숙소를 제공해 줍니다. 방송이란 것은 처음 시작해서 규모를 키우고 유지해야 하기 때문에 많은 시간이 소요되고 게임도 잘해야 합니다. 이건 아무나 다 할 수 있는 것이 아닙니다. 당신의 직장을 그만두고 방송할 생각이라면 우선 시청자부터 확보하세요.




위의 금액을 봤을 때, 선수들이 왜 선수 생활을 포기하고 방송을 하는지 그리고 왜 많은 프로 선수들이 자유시간에 방송을 하는지 알 수 있을 겁니다. Imaqtpie 선수는 한달에 900만원 버는 것으로 알려졌으며 Aphromoo는 프로 선수로 활동하기 전에 방송으로만 한달에 800만원씩 벌었습니다. Bjergsen과 Dyrus같은 프로선수들은 평균 시청자가 40,000명~50,000명이기 때문에 잠재적 수입이 엄청 납니다. 이러한 이유 때문에 많은 한국 선수들은 경쟁이 덜 심하더라도 북미에서 선수 생활을 하고 싶어 합니다. 돈이 북미가 더 많이 주니깐요. 북미가 미래에 선수가 부족해 지는 현상이 발견될 수 있습니다. 많은 유저들은 프로 보다는 방송을 택하니깐요. 가장 이상적인 시나리오는 유저가 둘 다 하는 겁니다. 프로게이머가 되서 사람들에게 인지도를 쌓고 자유시간과 스플릿이 끝났을 때 방송을 해서 수입을 버는 겁니다.




If you're reading this article, chances are you'd sacrifice a kidney or two for the ability to be a professional gamer. Afterall, what could be more fun than getting paid to play your favorite game? Well, a lot. But we're not going to get into that. Instead, I'm going to talk about how much money professional League of Legends players make. Notice I said professional, and not competitive. We're going to take a look at pro players, and streamers too.



LCS Salary Structure

As most of the community knows, Riot gives each team a set amount of money to provide salaries and help with operating expenses. Below you'll find Rule 2.2 from the Official 2014 LCS Rule Book:

2.2 Player Compensation
Each team must distribute the required Minimum Player Compensation ($12,500
per starting player per split during the 2014 season) to its starting players, in
accordance with the terms of the applicable Team Agreement. If a player’s status
as a starter changes during the course of a split, said player shall be entitled to a
pro rata share of the Minimum Player Compensation on a per-game basis
(calculated as a ratio of the number of regular-season LCS games in which the
player competed as a starter divided by the total number of regular-season games
played by the team during the split). Nothing in these Rules is intended in any way
to limit the compensation a team pays to its players.

That seems like a pretty decent deal on the surface. $12,500 for about 3 months work. In a 28 match season, that's about $450 per match. Unfortunately, LCS players have the same issues as teachers. Their official job isn't year round, so they aren't getting paid (at least by riot) for a few months of the year. That's why most of them turn to streaming in the offseason. You'll also notice that the salaries aren't guaranteed. If a player gets dumped, the salary is pro-rated on a per-game basis (Meaning Lustboy and Gleeb each got paid $6,250 for the summer split regular season, as they eached played 14 games as TSM's support). That's a major flaw in the current rules, and something that will likely change as League of Legends continues to grow in popularity and top teams fight over talent. Guaranteed contracts is a natural step in the evolution of a sport. It's also important to remember that this is the minimum compensation a team is allowed to provide a player. We know Scarra's salary was in the $50,000 range from an interview with the owner of Dignitas, which is double the minimum. Players on more established teams are likely to have higher salaries, as are more skilled/important players.

In addition to basic compensation, teams/players can earn additional money in the playoffs as seen below.

1st. $50,000 ($10,000 Per Player)

2nd. $25,000 ($5,000 Per Player)

3rd. $15,000 ($3,000 Per Player)

4th. $10,000 ($2,000 Per Player)

It's highly likely that the actual breakdown per player is different from those listed above, as teams have to consider travel and living costs, but for the sake of this article, we're going to assume that a player can increase their overall salary for a split by anywhere from 20% to 80% by placing in the top 4 at each season's playoffs. Obviously, there is the additional money available to teams via international tournaments and the World Championship, but only the best teams in the world will have a chance at those prize pools.

Let's take a look at how the above minimum salary figure works out on an hourly basis. The LCS Salary works out to $450 per game. With two games played each week, that's $900 per week. If we assume each player spends 12 hours a day in scrims, solo que, going over VODs and general team-related activities for 4 days each week, with two 8 hour days for the LCS and one day off, that works out to 64 hours a week dedicated to their job. This comes out to just over $14 an hour. That places the LCS minimum salary firmly in the "good, but not great" category. For a player making Scarra's salary, that works out to a much nicer $28 an hour. Now, this obviously doesn't take into consideration all the time between splits that the teams are preparing, which is not inconsiderable. Most LCS teams are heading back to work in early November. That's two full months of work before the season even begins. Now, nobody is going to go out and say that Riot or the teams are being unfair to the players. They've chosen to do this, and they are in a career with no formal training. So that's pretty solid pay all things considered. All this tells us is that streaming in their free time is necessary for LCS players to ensure their future financial stability. Also keep in mind that this doesn't include sponsorship money.

As a final point regarding player salary, I want to do a fun comparison with the miminum salaries of the Major League Sports. A MLB player earning the minimum salary makes $500,000 a year, or $3,000 a game. An NBA rookie makies $507,000, or $6,000 a game. Members of the NFL practice squad make $5,200 a week, and only during the actual season, while the minimum player salary is $420,000, or $26,250 per game. However, the minimum MLS salary is just over $35,000, which puts LCS players firmly in the range of professional soccer players in the US. Like eSports, all Major League Sports are subject to the same offseason time where they aren't getting paid, though most teams offer the option of having their salary broken up over the course of a year, rather than the season.



Streaming

Streaming has long been the primary way for popular League of Legends players to make money. So much so that some obviously capable players don't want anything to do with becoming a pro player due to the comparably better earnings and working conditions of streaming. A professional streaming personality can make his own schedule, essentially working whenever he wants for whatever he/she feels like earning that month. There are four primary ways for Streamers to make money. Ad Revenue, Donations, Subscribers and Sponsorships.



Ad Revenue (Please note that accurate figures may very depending on team/streamer contracts. Many platforms have tiers.)

Twitch partner pay starts at $3.50 per 1,000 people who watch the ad (Own3D used to be $3, whereas teams contracted with Azubu likely get a higher CPM +salary in order secure their presence on the platform). What does this mean? All you people watching streams with ad block on don't count towards this total. Let's take a look at a hypothetical example. As one of the most popular streamers, the Oddone is essentially guaranteed 20,000 viewers every time he streams. Say the OddOne streams 8 hours a day, 5 days a week for a total of 40 hours a week. If he plays one ad an hour with 20,000 average viewers, he will make $70 an hour, for a total of $2,800 a week, and $145,600 a year. Considering the most streamers typically play 2-3 Ads an hour, it pretty clear that the potential earnings for a popular streamer are huge. But we can't forget those pesky Ad-Block users, which account for 27% of internet users in the United States, with that number being even higher for users of tech websites. Assuming this percentage holds true for The Oddone's viewers, that means only 14,600 of those viewers are making him money. Taking that into consideration, if the Oddone plays one ad an hour in the above hypothetical situation, he will make $51.10 an hour, for a total of $2,044 a week and $106,288 a year.



Now, that's assuming the best case scenario. Twitch is a streaming platform and its primary user base is in the age bracket most likely to use ad block. A Twitch.tv survey put this number as high as 90 percent, while many streamers put this number at greater than half. This is a severe limitation on the income of streamers, and why subscriptions have become the primary source of revenue for many of them. If we assume an Ad-Block use rate greater than 50 percent, than that cuts all of the above figures in half. That brings the Oddone's hypothetical earnings down to 1,400 a week, or $72,800 a year. It's also worth noting that TSM streamers probably make more than $3.50 per 1000 ad impressions.



If you're wondering where the blue line went, it's behind the yellow one. That's because the number of twitch viewers using Ad block is so high that it costs streamers 50 percent of their potential revenue. In short, viewer use of Ad Block costs a streamer like the OddOne tens of thousands a year in missed revenue. So, if you like a streamer, then turn off Ad Block when you're watching them. Now, the Oddone typically frequently exceeds these numbers in average viewership and hours streamed, so his actual yearly earnings just from streaming is most likely far above $100,000.

Subscribers/Donations/Sponsorships

Subscribing and Donating are the easiest ways to give your favorite streamer money. Subbing to a stream costs $4.99 a month, with half that money going to the streamer. For top streamers like The Oddone and Nightblue with thousands of subscribers, this can be a huge boon to their income. A streamer with 2000 subs (at $2.50 in revenue per sub) gets an additional $5,000 a month. Obviously, Donations are even better as all of the money goes to the streamer. It's not uncommon to see single donation figures in the thousands every now and then for the most popular streamers. While some streamers shy away from taking donations, or encourage fans to sub instead, many utilize the donate feature to run charity events, with some events earning even millions of dollars in charitable donations. Sponsorships are the one revenue source for streamers that is hard to pin down. These agreements tend to be private, with the streamer aggreeing to advertise the website or product on their stream's profile in exchange for money, peripherals and the ability to offer discounts to fans. One thing to note about Subscribers is that most Ad-Free is a typical subscriber benefit, so this does cut into the number of viewers that actually count towards a players ad revenue. But the tradeoff definitely works out in favor of the streamer. As a single viewer needs to watch a thousand ads to earn a streamer the same amount of money.

Not for Everybody

If we assume that 1/10th of a player's average viewerbase subscribes, we can figure out a minimum number of views a player needs to get for streaming to be a successful full time career. A streamer with an average of 5,000 viewers makes $2,800 from ads under the above example. Add in $1,250 from 500 subs and you get a monthly income of $3,950. You'll notice that this seems low. If we assume a streamer plays 2 ads an hour, this doubles to close to $8,000 a month, or $82,200 a year. We can reasonably say that a streamer getting 5,000 views on average can fully support themselves by streaming. 3,000 viewers puts this number down to $52,680 a year. That would make the minimum possible average viewership to make a living off of streaming in the 1,500 to 2,000 range as that amounts to $26,000-$35,000 a year. Anything less than that is just supplimentary, though perfectly fine for any player living at home. Keep in mind that streamers have to have their own place to live, while that's provided for professional players by their team. It takes a lot of effort to build a following, and a lot of dedication to maintain it, not to mention being actually good at the game. It's not for everyone. So before you quit your day job, try to build a viewerbase first.

All About the Money

When you take a look at the above figures, it's easy to see why many players choose to forgo a competitive career altogether in favor of streaming, and why many pro gamers stream in their free time. Imaqtpie was said to have earned $9,000 in one month in the same interview where Odee revealed Scarra's salary, while Aphromoo is on record saying he was making $8,000 a month streaming before he began his pro career. If we look at Bjergsen and Dyrus, pro players who can break the 40,000 and sometimes 50,000 viewer marks on their own when they stream, the potential income is mindblowing. This is why so many Korean players want to come to NA even though the competition is weaker. The money is just so much better here. It also begs the question of whether NA might see a talent shortage in the future, as the best players opt to stream instead of go pro. That said, the ideal scenario is likely for a player to do both. Be a Pro Gamer for the exposure, and then stream on their off days and in the offseason to supplement their income.